Săptămâna 16-22 martie 2015 a fost una specială în viața culturală a Craiovei, plină de evenimente și manifestări pentru publicul larg. Căutând breșe prin programul din ce în ce mai încărcat (să nu-i spunem haotic), am reușit să participăm în această săptămâna la inaugurarea Muzeului de Artă din Craiova și să vizităm expoziția de fotografie de la Muzeul Olteniei, dedicată lui Victor Boldâr.
Despre redeschiderea Muzeului de Artă din Craiova, găzduit de grandiosul Palat Jean Mihail, am scris mai pe larg aici, așa că nu vom insista asupra evenimentului în sine. În schimb, profităm de ocazie ca să ne mai îndemnăm o dată cititorii să găsească timpul necesar (în weekend, dacă în timpul săptămânii lucrează, studiază etc) să meargă la muzeu. Noi am fost fascinați de revederea operelor lui Brâncuși, dar și de (re)descoperirea multor tablouri și sculpturi despre care uitaserăm sau nici nu știuserăm vreodată că se află atât de aproape. Dacă pe unele le-am apreciat pentru valoarea lor artistică, estetică, altele ne-au făcut să zâmbim datorită unor conexiuni cu Oltenia și monumentele ei pe care le-am aflat și noi de când ne ocupăm de acest portal cultural. Printre alte lucrări deosebite, am descoperit în muzeu sculptura „Femei cu cobiliță” de Ion Jalea, sculptor care are mai multe monumente de for public expuse în Craiova (de exemplu, bustul lui Theodor Aman din fața Palatului Jean Mihail).
În muzeu sunt expuse tablourile lui Theodor Aman, printre care un autoportret, portretele mamei (Pepica Aman), fratelui (Alexandru Aman) și cumnatei (Aristia Aman), ultimii doi înființând, odată cu fundația ce le purta numele, prima bibliotecă publică și primul muzeu din Craiova.
Într-o altă sală a muzeului sunt expuse și lucrările unuia dintre profesorii lui Theodor Aman, pictorul Constantin Lecca. Printre portretele pictate de acesta am recunoscut numele lui Iancu Otetelișanu, descendent al boierilor Otetelișeni, și ale lui Grigore și Elena Lăceanu (părinții Aristiei Aman). Ne-a mai atras atenția un portret realizat de Carol Valștain, primul profesor de desen de la Colegiul Sf. Sava din București, ce îl înfățișează pe paharnicul Stănuț Jianu, fiul postelnicului Hagi Stan Jianu, cel care a ridicat Fântâna Jianu de lângă actuala Grădină Botanică din Craiova.
Fie că vreți să mergeți acolo pentru arhitectura palatului, pentru bogăția și importanța artistică a exponatelor, pentru istoria care vă înconjoară la fiecare pas sau din pură curiozitate, Muzeul de Artă este o destinație cultural-turistică de neratat în Craiova!
Chiar după ce am plecat de la inaugurarea fastuosului palat / muzeu am mers să vizităm expoziția de fotografie de la Muzeul Olteniei (aripa nouă), dedicată fotografului Victor Boldâr, la al cărei vernisaj, cu o seară înainte, nu am reușit să ajungem. „Fotograf al peliculei de cursă lungă”, Victor Boldâr a fost membru al Asociației Artiștilor Fotografi din România (1968) și membru de onoare și maestru al asociației (2008), răsplătit cu numeroase premii, diplome, medalii și trofee naționale și internaționale de-a lungul unei cariere lungi de 54 de ani. În 1975, el a surprins vizita în Oltenia a lui Henri Cartier Bresson și a Martinei Franck. Am profitat de faptul că am fost singurii vizitatori ai expoziției și am zăbovit îndelung în fața fiecărei fotografii, bucurându-ne, zâmbind amar sau înduioșându-ne la fiecare pas.
N-am făcut fotografii – n-am vrut să vi le arătăm noi, ci să vă povestim despre ele, ca să vă facem să mergeți să le vedeți cu ochii voștri. Imaginile surprinse de aparatul lui Boldâr par a fi o radiografie a vieții românești, așa cum cei mai mulți dintre noi ne-o mai amintim: o Românie pitorească, cu oi păscând, cu Glorii în lanuri aurii, cu Dacii, cu urșii de pe Transfăgărășan sau cu pisici jucăușe. O Românie pe care trebuie să mergeți să o vedeți la Muzeul Olteniei, str. Madona Dudu, nr. 14, până pe 31 martie!