După câteva săptămâni în care am lipsit (motivat) de la evenimentele culturale din Bănie, mi-am făcut reintrarea în societate chiar la un spectacol jucat la Opera Română Craiova, în cadrul Festivalului „Elena Teodorini” 2015. Este vorba de „Procesul” lui Philip Glass, pe care l-am anunțat aici, spectacol adus în premieră în România de Theater Magdeburg din Germania. Lucrare a celebrului compozitor american Philip Glass, cu un libret scris de Christopher Hampton după romanul cu același nume al lui Franz Kafka, „Procesul” m-a introdus în absurdul univers kafkian prin intermediul unui spectacol de teatru muzical (mai degrabă decât de operă) pe care l-aș caracteriza ca tulburător.
Libretul lui Hampton păstrează substanța textului kafkian, recreând povestea suprarealistă – cu tente absurde – a bancherului Josef K, arestat și urmărit în justiție fără să afle faptele de care e acuzat, natura crimei sau cine îl acuză. Toate persoanele cu care intră în contact par a cunoaște delictul comis și a aparține unei lumi conspirative la care K nu aderă, dar căreia i se opune, parcă, cu jumătate de măsură. Rolul principal este jucat de actorul Johnny Herford, care interpretează cu credibilitate lipsa de consecvență a personajului. Ceilalți colegi de scena (actori? cântăreți? le voi spune artiști!) joacă roluri multiple, dând viață unei pleiade de personaje care par să-l împresureze pe K din toate părțile. Măștile albe pictate pe care le poartă pe chip ajută la dedublarea pe scenă, dar recreează aceeași atmosferă de teatrul absurdului pe care am trăit-o în urmă cu ceva vreme pe scena Naționalului craiovean, când am vizionat „Rinocerii” lui Eugène Ionesco în regia lui Robert Wilson. Poate e o coincidență faptul că Wilson și Glass au colaborat în trecut, poate că nu…
Așa cum scriam mai sus, „Procesul” mi s-a părut mai mult un spectacol de teatru muzical, cu un joc actoricesc lipsit de dramatism, corect executat, și cu o interpretare neutră, fără ruperi de ritm. Deși mi-au lipsit melodicitatea operelor clasice cu care eram obișnuită și momentele memorabile de interpretare, am primit compensarea de care aveam nevoie prin partea instrumentală. Acompaniamentul muzical gândit de Glass mi-a insuflat acea atmosferă ciudată, dramatică și plină de opresiune, a romanului lui Kafka, servind foarte bine textul romanului și tema operei. Deși prezentată drept muzică modernă a secolului XX, pe mine m-a transpus direct în filmele de suspans și thriller-urile psihologice ale lui Hitchcock din anii 50-60.
Un alt plus al spectacolului a fost, în opinia mea, decorul minimalist, folosit la maxim prin reciclarea sa constantă, ceea ce a dat naștere la noi și noi spații formate, la bază, din aceleași câteva piese de mobilier (un pat, o masă, câteva scaune). Cei trei pereți care închideau scena, deschiși pe rând prin uși și ferestre nebănuite, sporeau sentimentul de ocluziune, transmițându-ne sentimentul că, oricât am încerca, nu putem scăpa de forțele supreme, opresive, care ne urmăresc.
Per total, „Procesul” mi-a rămas, cumva, stăruitor în minte, ca un lucru pe care îl vezi constant cu coada ochiului, fără să reușești să-l surprinzi pe de-a-ntregul, dar nereușind să te desprinzi sau eliberezi de el. Nu e genul de spectacol de la care poți pleca amuzat sau liniștit sau împăcat cu tine, ci unul care te bântuie prin întrebările pe care le ridică în subconștient. Ce întrebări? Ca să aflați asta … ar fi trebuit să fiți acolo!
„Procesul” a fost un spectacol altfel, atât de diferit de tot ceea ce am văzut până acum în Craiova în materie de teatru și operă încât, dacă ar fi să-i caut un spațiu în care să-l așez, aș alege să-l pun alături de spectacolele văzute anul trecut la Festivalul Shakespeare. Fără de tăgadă, un spectacol care adaugă la deja consacrata reușită a ediției din acest an a Festivalului „Elena Teodorini” organizat de Opera Română din Craiova, o pierdere pentru iubitorii de cultură care nu au fost în sală. Aștept cu nerăbdare următoarele spectacole din cadrul festivalului și vă propun să ne vedem miercuri, 4 noiembrie, ora 19:00, în sala de spectacole a Operei Române Craiova, pentru spectacolul „La Cenerentola” al Teatrului Național de Operă și Balet Sofia.
VEZI AICI PROGRAMUL COMPLET AL FESTIVALULUI ELENA TEODORINI 2015!
Sursă foto: Opera Română Craiova