Odată cu venirea primăverii reîncep atelierele de creație organizate la Casa Băniei – Secția de Etnografie din cadrul Muzeului Olteniei Craiova. În această perioadă, instituția primește înscrieri din partea doritorilor, la numărul de telefon 0351.444.030 sau direct la sediul Secției de Etnografie (strada Matei Basarab, nr. 16). Atelierele sunt organizate de Muzeul Olteniei, cu sprijinul Consiliului Județean Dolj, iar școlarii / preșcolarii pot opta pentru următoarele module:
– CERAMICĂ / OLĂRIT (sâmbătă, 9:00 – 11:30), atelier coordonat de renumitul ceramist de Oboga, TRUȘCĂ ȘTEFAN.
Copiii, școlari și preșcolari, vor învăța de la creatorul popular Trușcă Ștefan cum se face ceramica de Oboga. Din mâinile micilor olari, ne dorim să iasă adevărate obiecte meșteșugărești, precum: străchini, căni de apă, de vin, castroane, sacsii, borcane pentru păstrarea alimentelor, ploști, jucării, figurine, ulcioare de nuntă cu reprezentări zoomorfe și chiar vase antropomorfe, asemănătoare cu cele preistorice. Ceramica de Oboga de o mare valoare artistică se remarcă printr-o cromatică bogată și o decorație geometrică de tradiție străveche. Se folosește frecvent decorul figurativ, fiind cunoscute ulcioarele de nuntă care au căpătat adeseori forme de păsări cu pui sau antropomorfe. În cadrul atelierelor, meșterii olari vor folosi exclusiv uneltele de tradiție veche: roata olarului, cornul de vită, cu ajutorul căruia se decorează vasele; plotogul, o bucățică din piele, cu care este netezită marginea vaselor; fichiașul din lemn, folosit la finisarea vaselor în partea exterioară; titirezul, o unealtă din lemn, cu ajutorul căreia este încrețită marginea taierelor; pană de gâscă și paiul, utilizate pentru a realiza un decor foarte fin. Lutul folosit în cadrul atelierului este cel utilizat de generații întregi la Oboga, respectiv pământ adus de pe Valea Oltețului, pregătit, conform tradiției, de către meșterul olar (lutul din carieră se alege și se combină cu nisip, se sapă, se mărunțește, se udă și apoi se lasă la dospit, se calcă cu piciorul sau zdrobitorul, apoi se frământă).
– SCULPTURĂ LEMN (marți, 15:00 – 17:00), atelier coordonat de către IONUȚ SMARANDACHE.
Sculptatul în lemn este un meșteșug străvechi, realizat de oameni cu unelte simple ca: securea, ferăstrăul, tesla, horjul, scoaba, cuțitul, dalta, compasul, potricala, ghinul. Experiența prelucrării lemnului a învățat meșterii populari întrebuințarea adecvata a fiecărei esențe lemnoase: bradul si stejarul – la construcții; fagul – pentru lăzi de zestre; paltinul și teiul – pentru furci de tors, linguri, ploști și casete. În arta românească a prelucrării lemnului, stilul ornamental predominant este cel geometric, dar în decorul obiectelor din lemn sunt răspândite și motivele florale, zoomorfe și antropomorfe.
– PICTURĂ LEMN (vineri, 9:00 – 11:00; sâmbătă, 9:00 – 11:00), atelier coordonat de DORU DRAGOMIR.
Pictura pe suport de lemn este una din cele mai vechi tehnici picturale. Această formă de expresie plastică are o structură stratificată. Suportul îl constituie lemnul, care trebuie să fie uscat, peste care se suprapune stratul de preparație, alcătuit din mai multe straturi de grund.
– BIJUTERII (miercuri, 10:00 – 11:00; 14:00 – 16:00), atelier coordonat de COSTINELA IACOB.
Un curs în care veți descoperi treptat pașii necesari realizării bijuteriilor handmade. Descoperim împreună secretele bijuteriilor elaborate prin combinarea materialelor, a elementelor diverse și a culorilor. Realizarea bijuteriilor este o tehnică veche ce solicită răbdare și imaginație dar care are un rezultat spectaculos.
– ICOANE PE STICLĂ (sâmbătă, 11:00 – 13:00), atelier coordonat de către CĂTĂLIN OSTROVEANU.
Meșteșugul picturii icoanelor pe sticla a aparut pentru prima dată în Ardeal. Există câteva elemente tipice unei icoane pe sticlă: se desenează un personaj sau mai multe, restul spațiului se umple cu chenare de flori. În pictura icoanelor pe sticlă se folosesc pensule foarte subțiri sau penițe. Astfel, liniile ieșite din pensulă ies de diferite grosimi. Pentru luminarea anumitor porțiuni se folosește o dungă albă ce dublează dunga neagră. Culorile se folosesc aproape necombinate, poate doar mai stinse sau mai luminate.